Søg i denne blog

fredag den 1. oktober 2010

Let´s go! Let´s Play! We could have stayed there all day!

Overskriften er en mild omskrivning af et af The Strong National Museum of Play´s slogans. Eller - The Strong, som de hedder nu, da de netop i denne uge har implementeret deres nye navn og brand.

Man siger, at det er godt at gemme det bedste til sidst - og det har vi da vist gjort. Det er som om The Strong er kulminationen på denne spændende, inspirerende og fantastiske tur - The Strong er The Mothership og det er helt klart, at flere af de andre steder vi har besøgt har hentet deres inspiration her.

Det er svært at beskrive noget, der er så fundamentalt anderledes end noget vi har i Danmark. The Strong er et børnemuseum, et legemuseum og så meget mere end det. De har alt! Og det bliver ved og ved. Hver gang du tror, du er færdig med et område, går du omkring et hjørne og så fortsætter det og det udvikler sig og du begejstres og underholdes og du lærer, uden at du egentlig opdager det.
De havde sommerfuglehus, barbiedukker, de havde mini-byer og mini-tog og supermarked med rigtige scannere og små bitte vogne der bad dig "have a nice day". De havde eventyr og superhelte, de havde elektroniske oplevelser, hyggelige læsehjørner og meget meget meget mere.

Noget af det for fedeste, var deres samarbejde med biblioteket. De havde stort set en filial i museet, som blev betalt af museet og hjulpet af biblioteket med det praktiske omkring f.eks. indkøb. Rundt omkring i museet havde de så placeret bøger efter emne, i de dertil hørende udstillinger. I supermarkedet var der bøger om mad, ved toget bøger om trafik og maskiner osv. osv.
De var så velintegrerede at vi først slet ikke bemærkede dem. Alle bøger og deres hylder faldt helt naturligt ind i de forskellige udstillinger og var ofte en del af selve udstillingen. Alle bøgerne kunne naturligvis lånes med hjem og afleveres på en hvilken som helst filial i kommunen.

En sjov ide, var skærme, hvor du kunne tage et billede af dit ansigt og dernæst indsætte det i en superheltekrop efter eget valg. Så kunne du klæde den på, vælge en passende paryk og briller og så kunne du vælge en baggrund. Til sidst kunne du emaile hele herligheden til din egen email som postkort.

En anden sjov ide, var et spejl der hang på væggen i supermarkedet. Oven over stod teksten Employee of the month -  og det vil jo så altid være dig selv.

Vi kan, kort sagt, ikke få armene ned. Vi vil have det! Hvorfor har vi ikke sådan et sted i Danmark? Det var federe end noget andet vi nogen sinde har set, og det er oven i købet kun 14 dage siden vi stod i Disney World.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar